13.06.2018
Sanoja ilmastonmuutoksesta ja tekoja cleantechissä – Fennovoima julkistaa toimia ilmaston hyväksi

Fennovoima antaa ensimmäisen julkisen sitoumuksensa ilmaston hyväksi Suomen ilmastohuippukokouksen yhteydessä 13. kesäkuuta. Yhtiö sitoutuu pitämään ilmastonmuutoksen esillä julkisessa keskustelussa sekä edistämään cleantech-alan kasvua Suomessa.

– Ydinvoima on tärkeä työkalu ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Haluamme sitoumuksellamme kertoa, että olemme mukana aiheesta käytävässä keskustelussa, kertoo toimitusjohtaja Toni Hemminki.

Hanhikivi 1 -voimalaitos tuottaa valmistuessaan kymmenyksen koko Suomen tarvitsemasta sähköstä. Rakennushanke on tällä hetkellä lisensiointivaiheessa. Rakentamisluvan saamisen jälkeen projektissa siirrytään rakentamaan varsinaista voimalaitosta. Valtava investointi edistää cleantech-alan kasvua.

– Arvioimme, että suomalainen cleantech-ala kasvaa Hanhikivi 1 -hankkeen myötä merkittävästi. Lukuisat yritykset saavat hankkeesta arvokkaan referenssin, jonka myötä ne voivat osallistua myös muiden vaativien, puhtaan energian lisäämiseen tähtäävien hankkeiden rakentamiseen Suomessa ja ulkomailla, Hemminki kertoo.

Cleantech-ala kasvaa Hanhikivi 1:n rakennusvaiheen aikana seuraavasti:

• liikevaihto kasvaa 400 miljoona euroa,
  • arvonlisäys kasvaa 120 miljoonaa euroa ja
  • työllisyys kasvaa 1500 henkilötyövuotta.

Arvio perustuu Rambollin kehittämään resurssivirtamenetelmään, jolla voidaan todentaa cleantech-alan yritysten kehitys hankkeen eri vaiheissa. Cleantech-alan määritelmä perustuu Tilastokeskuksen ympäristöliiketoimintatilastoon (YLT).

Fennovoiman sitoumuksen ja Hanhikivi 1 -hankkeen synnyttämä cleantech -raportin löydät täältä

Sitra järjestää yhdessä Ilmastopaneelin ja Ulkopoliittisen instituutin kanssa Suomen ilmastohuippukokouksen keskiviikkona 13.6. klo 9.00–14.15 Finlandia-talossa Helsingissä. Korkean tason tapahtuma kokoaa kansainvälisiä huippupuhujia ja kotimaisia vaikuttajia keskustelemaan siitä, miten yhdessä pystymme etenemään ripeämmin ilmastokriisin ratkaisemisessa.

Lisätiedot

Tiina Rytky, Fennovoiman viestintäpäällikkö, klo 11:45–12:45 tai klo 14:15 jälkeen
puh. 020 757 8504, tiina.rytky@fennovoima.fi