11.04.2018
Yhtä rakennustyömaan työpaikkaa kohden syntyy viisi paikkaa aitojen ulkopuolelle – Fennovoiman miljardi-investointi luo kasvua kansantalouteen

Fennovoiman Hanhikivi 1 -ydinvoimalahankkeella on mittavat työllisyysvaikutukset. Se synnyttää uusia investointeja satojen miljoonien eurojen edestä ja vaikuttaa positiivisesti koko Suomen kansantalouteen.

Infran ja voimalaitoksen rakentaminen synnyttää kerrannaisvaikutuksina 210–400 miljoonan euron arvosta uusia investointeja.

Tiedot käyvät ilmi tänään 11.4. julkaistusta tutkimuksesta, jossa kartoitetaan Hanhikivi 1 – hankkeen alueellisia talous- ja työllisyysvaikutuksia.

Mittavat vaikutukset työllisyyteen

Rakentamisen kiivaimpana aikana Hanhikivi 1 -työmaan vahvuus on arviolta 4000 työntekijää. Käyvä voimalaitos työllistää 450–500 työntekijää.

Rakennushankkeen työllistävä vaikutus on 17 400–26 000 henkilötyövuotta. Rakentamisaikana yksi työpaikka rakennustyömaalla luo 5–5,5 työpaikkaa työmaan ulkopuolelle. Vastaavasti yksi työpaikka käyvässä voimalaitoksessa luo 5,2–6,2 uutta työpaikkaa voimalaitoksen ulkopuolelle.

Hanhikivi 1 hyödyttää elinkaarensa aikana kansantaloutta myös verotuloin, joita kertyy rakentamisen seurauksena 420–630 miljoonaa euroa. Käytön aikana maksettavat verot ovat kaikki kerrannaisvaikutukset huomioiden noin 49 miljoonaa euroa vuodessa.

Tutkimuksesta hyötyä alueen yrityksille

Fennovoiman kehityspäällikkö Juha Miikkulaisen mukaan selvityksestä on hyötyä alueen yrityksille.

– Tutkimus auttaa yrityksiä investointien suunnittelussa sekä ennen kaikkea niiden ajoittamisessa, Miikkulainen sanoo.

Tutkimus on osa Pohjois-Pohjanmaan liiton ja Raahen seudun yrityspalvelujen teettämää selvityskokonaisuutta. Se antaa kokonaiskuvan luonnonvarojen käytöstä sekä arvioi case-hankkeiden aluetaloudellisia vaikutuksia.

Tutkimustulokset perustuvat tutkimuksen tekijöiden Ramboll Oy:n ja Luonnonvarakeskuksen yhdessä kehittämään resurssivirtamalliin. Mallin avulla voidaan arvioida erilaisten resurssien suoria vaikutuksia liiketoimintaan sekä tuotannon ja kulutuksen myötä syntyviä kerrannaisvaikutuksia. Tutkimuksen on rahoittanut Euroopan aluekehitysrahasto.

Tutkimus on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa: https://www.pohjois-pohjanmaa.fi/pparvi

Lataa tutkimuksen luvuista koottu infograafi tästä (pdf)

Fennovoiman Hanhikivi 1 on suuruudeltaan 6,5–7 miljardin euron investointi, josta kotimaisten investointien osuus on noin 1,8–2,7 miljardia euroa.

Fennovoiman kehityspäällikkö Juha Miikkulainen, p. 020 757 8417
Ramboll Finland Oy:n johtava asiantuntija Joonas Hokkanen, p. 040 035 5260