Fennovoima selvittää ydinvoimalan soveltuvuutta Ruotsinpyhtäälle

Fennovoima ja Ruotsinpyhtään kunta järjestävät perjantaina 28.9. Ruotsinpyhtäällä yleisötilaisuuden, jossa Fennovoima esittelee uutta ydinvoimalaa koskevia suunnitelmiaan.

Tilaisuudessa kuntalaisille tarjoutuu mahdollisuus keskustella Ruotsinpyhtäästä mahdollisena ydinvoimalan sijoituskuntana.

Fennovoima selvittää parhaillaan ydinvoimalan mahdollisia sijoituspaikkoja eri puolilla Suomea. Yhtiö on aiemmin nimennyt viisi kuntaa, joiden kanssa selvitystyötä tehdään. Samassa yhteydessä Fennovoima on todennut, että käynnissä olevat selvitykset voivat johtaa yhteistyöhön myös muissa kunnissa. Nyt selvitystyötä aletaan tehdä yhden uuden kunnan, Ruotsinpyhtään, kanssa.

Fennovoima valitsee kuluvan syksyn aikana ne mahdolliset sijoituspaikat, joille käynnistetään ympäristövaikutusten arviointimenettely. YVA-selvitysten valmistuttua Fennovoima jättää valtioneuvostolle hakemuksen uutta ydinvoimalaa koskevan periaatepäätöksen tekemisestä.

- Etenemme kesällä julkisuuteen kerrottujen suunnitelmiemme mukaisesti ja avoimessa yhteistyössä kuntalaisten kanssa, Fennovoiman toimitusjohtaja Tapio Saarenpää toteaa.

Fennovoiman viestintäjohtaja Pasi Natri, puh. 040 511 7796