Fennovoimalle hallitus ja toimitusjohtaja

Ydinvoimayhtiö Fennovoiman hallituksen puheenjohtajaksi on valittu Outokummun toimitusjohtaja Juha Rantanen ja toimitusjohtajaksi Tapio Saarenpää.

Fennovoima Oy:n toimitusjohtajaksi on nimitetty dipl.ins., MBA Tapio Saarenpää, 46. Hän siirtyy Fennovoimaan 1.8.2007 Rauman Energia Oy:stä, jossa hän toimii toimitusjohtajana. Aiemmin hän on toiminut Teollisuuden Voima Oy:ssä muun muassa Olkiluoto 3 -projektin valmisteluvaiheen projektipäällikkönä ja viimeksi OL3-projektin varajohtajana.

Hallituksen puheenjohtajaksi on valittu Outokummun toimitusjohtaja Juha Rantanen. Hallituksen jäsenet Håkan Buskhe, Henry Fagerström, Tom Niemi, Juha Rantanen, Pekka Rantanen, Dirk Steinheider ja Stefan Storholm edustavat tässä vaiheessa Fennovoiman perustajayrityksiä, jotka ovat Outokumpu, Boliden, Rauman Energia, Katternö-konserni ja E.ON. Hallitusta täydennetään myöhemmin omistuspohjan laajentuessa.

- Fennovoiman ydinvoimalaitoshanke on tärkeä koko Suomelle. Sen myötä kilpailu sähkömarkkinoilla lisääntyy ja sähköntarjonta kasvaa, mikä on eduksi kaikille sähkön käyttäjille suurteollisuudesta pienasiakkaisiin. Tällaisessa hankkeessa on helppoa olla täysillä mukana, Saarenpää sanoi.

Laitospaikkaselvitykset etenevät vauhdilla

Fennovoima on edennyt ripeästi laitospaikkaa koskevissa selvityksissään. Niiden ensimmäinen vaihe tuotti kolmekymmentä tekniseltä ja maanomistuksen kannalta soveltuvaa laitospaikkaa. Kriteereinä olivat sijainti asutuskeskuksiin ja luonnonsuojelualueisiin nähden, jäähdytysveden saatavuus sekä läheisyys voimansiirtoverkkoon.

- Olemme käyneet keskusteluja muun muassa seuraavien kuntien kanssa: Himanka, Ii, Kemi, Kemijärvi, Kristiinankaupunki, Loviisa, Pyhäjoki, Raahe, Simo ja Vaala. Olemme valmiit keskustelemaan myös muiden halukkaiden kuntien kanssa, Fennovoiman projektijohtaja Mikko Rintamäki sanoi.

Fennovoiman tarkoituksena on valita syksyllä ne laitospaikkavaihtoehdot, joille kullekin toteutetaan ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA). Nämä vievät noin kaksi vuotta, jonka jälkeen Fennovoima jättää valtioneuvostolle periaatepäätöshakemuksen uuden ydinvoimalan rakentamiseksi.

Katso www.fennovoima.fi

Fennovoima Oy, toimitusjohtaja Tapio Saarenpää, puh. 050 568 1445. Hän on tavattavissa perjantaina 29.6.2007 kello 10.30 – 12.30 hotelli Marskin Filip 2 -kabinetissa, Mannerheimintie 10, Helsinki

Fennovoima Oy, projektin johtaja Mikko Rintamäki, puh. 040 558 2289

Outokumpu Oyj, viestintäjohtaja Eero Mustala, puh. 040 504 5146